Sectorplan Optiek: FAQ [update 5 juni]

Het zal jullie niet ontgaan zijn: op maandag 11 mei 2020 is het Sectorplan Optiek in werking getreden. Het Sectorplan Optiek omvat richtlijnen voor de bedrijfsvoering in optiekwinkels met inachtneming van de coronamaatregelen en -adviezen van Rijksoverheid en RIVM. De meest gestelde vragen en onze antwoorden publiceren we hier.

Veelgestelde vragen over het Sectorplan

Wat is jullie advies als het gaat om brillen afpassen? Waarom mogen kappers wel dichtbij komen, en wij niet?
In paragraaf 11 van ons Sectorplan Optiek kun je de richtlijn vinden voor het afpassen van brillen. Uitgangspunt van het sectorplan is conform de richtlijnen van het RIVM om zoveel mogelijk afstand te houden op 1,5 meter. Naast handen wassen en niet in de zaak komen als je klachten hebt, biedt deze afstand nog steeds de beste bescherming. Daarom is het ons advies om op deze manier de bril af te passen. Alleen als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld omdat het afpassen van een bril problemen geeft of omdat bijvoorbeeld de oogmeting op afstand niet goed gaat, dan pas kan met beschermingsmiddelen als mondkapjes zoals omschreven in het sectorplan binnen 1,5 meter gewerkt worden. Mondkapjes zijn te bestellen via de NUVO.

Mag ik het trilbad gebruiken?
Het gebruik van een trilbad is (voorlopig) niet aan te raden. Het kan een mogelijke verzamelbak worden van virussen of bacteriën. Daarnaast is een trilbad lastig te reinigen en ontsmetten.

Moet ik de klanten aanraden of verplichten een mondkapje te dragen? Of moet ik het juist afraden?
Het gebruik van mondkapjes door personeel staat beschreven in het sectorplan. Het is aan de ondernemer zelf om af te wegen of het gebruik van mondkapjes door de klant wenselijk is. Wil je extra veiligheid voor de medewerkers? Vraag dan de klant een mondkapje op te zetten (let op instructie). Als het eerste punt niet van toepassing is, dan kun je aan de klant vragen wat hij of zij liever heeft. In de praktijk blijkt soms dat klanten het prettig vinden om ook een mondkapje te dragen.

Mogen we wel contacttonometrie, lensinstructies en Blephexbehandelingen doen, en zo ja- onder welke voorwaarden? 
In het sectorplan staat beschreven (artikel 8.9 en 9.9) dat fysiek contact niet is toegestaan zowel bij controle als aanpassing. Ook voor lensinstructies zijn deze artikelen van toepassing, de klant zal zelf de lens moeten hanteren.

Is het verstandig is om lensinstructies te doen, en zo ja, onder welke voorwaarden?
Bij de contactlenzen is fysiek contact niet wenselijk, zie artikel 8.9 en 9.9. De instructie doe je zelf met 1.5 meter afstand of je gebruikt een mondkapje, de klant zet de lens zelf op het oog. Wanneer de klant de lens niet uit het oog krijgt, gebruik dan handschoenen naast het mondkapje. Alles wat je extra doet om de veiligheid te optimaliseren, wordt aanbevolen.

Mag je weer koffie serveren?
Het is niet verboden geweest om koffie te serveren, maar het is niet nodig om extra schoonmaak en contactmomenten te creëren. Het is op dit moment praktischer om koffie in een papieren beker te serveren. Daarnaast is het tijdelijk ook verstandig om niet langer dan noodzakelijk in de zaak te blijven.