‘Ik vind dat mijn opticien aansprakelijk is voor mijn letselschade’

Het leven van Karin (38) heeft sinds de diagnose glaucoom een dramatische wending genomen. De klachten begonnen een aantal jaren geleden en werden helaas te laat opgemerkt. Hierdoor is haar zicht inmiddels zo ernstig verslechterd dat zij haar werk niet meer kan uitvoeren. Als dit vroegtijdig was opgemerkt, had dit voorkomen kunnen worden. Karin is van mening dat de opticien dit had moeten opmerken toen haar klachten begonnen. Zij houdt de opticien aansprakelijk. Op 9 februari 2019 heeft zij de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Dit is een recent behandeld geschil van de Geschillencommissie.

“Ik had al een tijdje last van mijn ogen. Met mijn klachten ben ik bij de huisarts geweest, die heeft mij in januari 2016 doorgestuurd naar de opticien. Ik heb toen navraag gedaan in mijn omgeving en kwam zo bij deze opticien terecht. Deze winkel staat namelijk als gerenommeerd bekend.”

Op 19 januari staat de afspraak in de winkel. Karin vertelt: “In ons gesprek heb ik aangegeven dat ik last had van mijn ogen. Meneer heeft mij, na een uitgebreide oogmeting, een computerbril geadviseerd. Er is toen geen oogdrukmeting gedaan. Daarbij kreeg ik het advies om rustig te wennen aan de bril. ‘Net als de spieren van een ballerina moeten wennen aan de training’, zei hij.”

Maar na een maand of twee ging het nog niet beter, dus besloot Karin terug te gaan naar de opticien. “Hetzelfde advies volgde, ik moest wennen. Maar na vier maanden werd de hoofdpijn mij teveel en besloot ik terug te gaan naar de huisarts. De huisarts heeft mij daarop verwezen naar de oogarts. Bij het onderzoek van de oogarts bleek dat ik een veel te hoge oogdruk had. Hierna kwam ik in een rollercoaster van ellende terecht, ik bleek glaucoom te hebben.”

Karin: “Ik verwijt de ondernemer dat er tijdens de eerste oogmeting nooit naar mijn oogdruk is gekeken. Dit had naar mijn idee wel gemoeten. Als de opticien dit wel had gedaan dan was toen al duidelijk geworden dat mijn oogdruk veel te hoog was en had hij mij kunnen doorverwijzen naar de oogarts. Alle ellende had zo voorkomen kunnen worden. Nu is het probleem veel later geconstateerd. Met alle gevolgen van dien. Mijn handicap is blijvend en nu ben ik mijn huis, mijn zaak en eigenlijk ook mijn leven kwijt.“

Benieuwd hoe dit afloopt? Check het in de laatste Oculus. Zelf een geschil? Neem contact op met de NUVO ledenservice!