Nieuwe wetgeving legt het stunten met oneerlijke ‘van/voor-prijzen’ aan banden

Sinds 28 mei is het niet meer toegestaan om een product eerst in prijs te verhogen om het vlak daarna weer af te prijzen. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om korting in procenten of een bedrag. De ‘van’-prijs, de zogeheten ‘referentieprijs’, moet de laagste prijs zijn die een ondernemer in een periode van minimaal 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Is het product de afgelopen 30 dagen lager geprijsd geweest dan de normale prijs, dan moet de ‘van’-prijs die lagere verkoopprijs zijn.

Door deze wetwijziging is het dus niet langer mogelijk om (nep)aanbiedingen te doen door vlak voor een aanbieding de prijs te verhogen en zo het verschil in prijs met de aanbieding te vergroten. De nieuwe regelgeving geldt alleen voor producten, dus niet voor diensten en is van toepassing op zowel offline, als online aankopen. Ook verkopers van buiten de EU, die zich richten op EU-consumenten dienen zich hier aan te houden.

Als ondernemer blijf je vrij om je eigen prijzen te bepalen en ook hoe lang een prijsverminderingsactie duurt. Acties waarbij geen meetbare prijsvermindering wordt genoemd, zoals bijvoorbeeld: promotie, laagste prijs en SALE blijven ook gewoon mogelijk.

Op algemene prijsverminderingsacties, zoals ‘vandaag op alles 10% korting’, hoeven geen ‘van’-prijzen te staan, maar ook dan is de 30-dagen-basisregel van toepassing. Wanneer een product in de afgelopen 30 dagen dus een lagere prijs heeft gehad dan normaal, dan moet die lagere prijs de ‘van’-prijs zijn en dus wél op het product staan vermeld. Voorbeeld: een montuur is vorige week in de aanbieding geweest van € 300 voor € 250. Vandaag geldt 10% korting op alles. Dan moet op het montuur de prijs van € 250 staan en dan is de korting van 10% over die prijs, en dus niet over de originele prijs van € 300.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel.

  • Producten met een beperkte houdbaarheid. De uitzondering is alleen toegestaan voor ‘ beperkte houdbaarheid’, dus niet voor alle beperkt houdbare producten. Ondernemers mogen de prijs die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering gebruiken als referentieprijs.
  • Producten die pas minder dan 30 dagen worden verkocht. Je mag tot 30 dagen na de introductie een lagere prijs hanteren dan die je later als normale prijs gaat hanteren en toch met die latere prijs vergelijken.
  • Progressieve prijsvermindering. Het is toegestaan om als referentieprijs de prijs te communiceren die geldig was voorafgaand aan de aankondiging van de eerste prijsvermindering, als sprake is van een onafgebroken opeenvolging van prijsverminderingen. Let op: je mag dus niet tussentijds de prijs weer verhogen!
  • Prijsvergelijking met een verkoopadviesprijs, de prijs die een concurrent hanteert, of een andere referentieprijs. Let op: het moet voor de consument duidelijk zijn welke soort ‘van’-prijs gebruikt wordt!

Op dit moment zijn er ook nog een aantal zaken onduidelijk.
Zoals in het geval van aanbiedingen waarbij de aankoop van een product in combinatie met een ander product goedkoper is, zoals bijvoorbeeld 1+1 gratis, 2 voor de prijs van 1, 2e product 50% korting.

Of in het geval van kortingskaarten of vouchers die de consument korting bieden op alle of categorieën of reeksen van producten die de ondernemer aanbiedt en op loyaliteitsprogramma’s waarbij de klant bij aankoop van een product korting op een volgende aankoop krijgt.

En ook is niet duidelijk hoe zit dit bij gepersonaliseerde prijzen. De richtlijn stelt wel dat consumenten geïnformeerd moeten worden als de prijs gepersonaliseerd is door middel van geautomatiseerde besluitvorming. Als de gepersonaliseerde prijs conform deze regeling een aankondiging van een prijsvermindering betreft, dan zijn zowel de richtlijn prijsaanduiding als de richtlijn consumentenrechten van toepassing.