Nieuw onderzoeksrapport van de NUVO: Optiekbranche 2020

Bij NUVO-leden valt er deze week een nieuw onderzoeksrapport op de mat: Optiekbranche 2020: Markt en consumentengedrag in kaart. Dit onderzoek is de opvolger van het meten=weten rapport uit 2015. Het rapport bestaat uit bijna 100 pagina’s waardevolle informatie over de optiekbranche en is exclusief voor NUVO-leden.

In 2015 heeft de NUVO het initiatief genomen om de optiekbranche in kaart te brengen. Daarbij is voor het eerst een bijdrage gevraagd aan leveranciers van contactlenzen, monturen en brillenglazen. Voor 2015 kon namelijk voor optiekonderzoeken gebruik worden gemaakt van subsidies via de hoofdbedrijfschappen HBA en HBD. Na het opheffen van de bedrijfschappen heeft NUVO het optiekonderzoek grotendeels bekostigd uit de lidmaatschapsgelden aangevuld met bijdragen van de leveranciers. In 2015 werd het onderzoek uitgevoerd door GfK voor het bedrijvengedeelte en Q&A voor het consumentengedeelte. De coördinatie was in handen van Q&A. Het rapport uit 2015 is uitgebracht onder de naam meten=weten.

Anno 2019/2020 werd het tijd voor nieuw onderzoek. De wereld is veranderd. Online is steeds belangrijker geworden, ook zijn er nieuwe spelers op de markt. Ook dit keer werd samenwerking gezocht met optiekleveranciers om bij te dragen aan het onderzoek. In totaal doen 11 leveranciers en samenwerkingsverbanden van leveranciers mee. Net als in 2015 werd het onderzoek uitgevoerd door GfK en Q&A. De gegevens werden verzameld in 2019 en begin 2020. De impact van corona is dus niet meegenomen in dit onderzoek.

Het rapport geeft antwoord op vragen als:

  • Hoeveel optiekbedrijven zijn er in Nederland? Hoeveel zijn er hiervan zelfstandig?
  • Hoeveel mensen werken er in de branche?
  • Wat is de omzet?
  • Wat is het aandeel online? En hoezeer is dit veranderd ten opzichte van 2015?
  • Wat is belangrijk voor het kopen van brillen en/of contactlenzen?
  • Is het consumentengedrag nu anders dan in 2015?
  • Wat vindt de toekomstige consument belangrijk?

NUVO-leden ontvangen dit onderzoek gratis. Lid worden? Klik hier!
Helaas kan het onderzoek niet digitaal worden toegezonden. Ook worden er geen extra exemplaren verstrekt.

Meer nieuws lezen? Check onze actueel pagina!