Blauw licht en ooggezondheid: zoveel hoofden, zoveel zinnen

Blauw licht en ooggezondheid: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Wat doet blauw licht met de gezondheid van onze ogen? En welke invloed heeft het op onze biologische klok? Aan media-aandacht geen gebrek, maar niet alle neuzen staan dezelfde kant op. Wat vertellen we de consument? Gewoon: het eerlijke en complete verhaal, vindt de NUVO.

Op zaterdag 7 december 2019 pookte tv-programma Kassa het vuurtje opnieuw op. Opticiens zouden hun klanten onnodig bang maken voor de gezondheidsrisico’s van blauw licht. In het programma mocht ook NUVO-directeur Bas de Nes als vertegenwoordiger van de optiekbranche zijn commentaar geven.

Diverse media stoften het onderwerp opnieuw af, en daaruit valt wel op te maken: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Op maandag 16 december 2019 deed ook dagblad Trouw een duit in het zakje: de werking van blauw licht op ons dag- en nachtritme zou toch niet ‘zo simpel liggen’.

Inmiddels hebben ook verschillende fabrikanten van brillenglazen gereageerd op de stellingname van Kassa. Ze investeren al jaren in intensieve research en productontwikkeling. Toch lijken ze tamelijk genuanceerd aan te kijken tegen de gevaren van blauw licht en de effectiviteit van blauwlichtfilters. Fabrikanten wijzen er ook op dat zuiver onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken die de claims waarmaken tot op heden niet voorhanden lijken, en dat er ook geen volledige consensus is. Wel zijn er verschillende verhalen van consumenten in omloop die stellig beweren dat ze wel degelijk baat hebben bij blauwlichtfilters. Critici suggereren daarentegen dat hier net zo goed sprake kan zijn van het placebo-effect.

Eensluidende informatie is dus tot op heden niet voorhanden, net zo min als wetenschappelijk bewijs. Maar wat vertel je nu een klant die het naadje van de kous wil weten? De NUVO adviseert haar leden om de (genuanceerde) lezing van hun glasleverancier te volgen. Mocht de consument er behoefte aan hebben, dan kun je daarnaast uitleggen welke verschillende opvattingen er in omloop zijn. De uiteindelijke keuze is aan de goed geïnformeerde consument!

Meer nieuws lezen? Check onze actueel pagina!