FAQ Klantenvertellen

Waarom kiest de NUVO voor Klantenvertellen bv?
De NUVO heeft voor het bedrijf Klantenvertellen bv gekozen om het reviewsysteem aan leden aan te bieden. Klantenvertellen bv is marktleider in Nederland op het gebied van klantbeoordelingssystemen. Het is in 2008 gestart en werkt voor verschillende branches en bedrijven, waaronder
BOVAG, Thuiswinkel.org, Eneco, Uneto, Monuta, Ambiance, CZ, FBTO, De Efteling, Kwik-Fit en Weekendjeweg.nl.

Kan iedereen de reviews over mijn bedrijf zien?
De keuze is aan u: u hoeft het reviewsysteem niet openbaar te maken. U kunt er zelf voor kiezen om de beoordelingen open op internet te plaatsen, maar u kunt ze ook alleen intern gebruiken. Veel ondernemers kiezen er voor om het systeem de eerste periode alleen intern te gebruiken, om het eens uit te proberen. Later kunt u het zelf weer eenvoudig openbaar maken. Let wel: deze keuze maakt u voor alle beoordelingen.

Kan ik negatieve reviews verwijderen?
Nee, u kunt er niet per beoordeling voor kiezen om hem wel of niet openbaar te maken of te verwijderen. Zo blijft het systeem eerlijk richting de consument. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Mochten er (scheld)woorden gebruikt worden die niet door de beugel kunnen, of wordt er privacygevoelige informatie gemeld in de beoordeling, dan kunt u melding van ‘misbruik’ maken bij Klantenvertellen. Zij beoordelen de reactie en halen die er zo nodig af. Dat geldt alleen voor beoordelingen die niet aan de spelregels voldoen. Simpelweg een negatieve beoordeling is geen reden om te verwijderen.

Zijn negatieve reviews niet schadelijk voor mijn bedrijf?
U kunt bang zijn voor negatieve reacties, maar over het algemeen vinden die ontevreden klanten hun weg naar het internet toch wel. Zij spuien op andere sites, social media of stappen naar consumentenprogramma’s als Tros Radar. Door de klanten hun verhaal te laten doen op uw eigen site, krijgt u er direct melding van en kunt u dus ook direct actie ondernemen. Reageer (openbaar) op een bericht. Zo laat u aan klanten zien dat u klachten serieus neemt. En door het reviewsysteem geeft u positieve klanten ook een podium. De positieve reacties komen allemaal op de site te staan, en dat is zeker in deze tijd waarbij klanten zoveel online oriënteren erg waardevol. En een kritische beoordeling er tussen, maakt de andere reviews weer betrouwbaarder.

Wat kan ik met de resultaten doen?
Via het systeem van Klantenvertellen kunt u de statistieken eenvoudig naar Excel exporteren, waar u bijvoorbeeld selecties kunt maken op productgroep, medewerker, et cetera. De reacties kunt u gebruiken om uw bedrijfsvoering te verbeteren. U ziet precies wat de punten zijn waar klanten minder tevreden over zijn. Ook voor personeelsleden kan het een positieve stimulans zijn. Elke positieve reactie geeft weer een boost!
Maar u kunt de gegevens ook voor allerlei commerciële doeleinden gebruiken. De widget staat op uw site en is realtime dus daar kunnen klanten direct al de gemiddelde beoordeling zien. Deel een mooie beoordeling bijvoorbeeld op Twitter of een mijlpaal op Facebook. Veel bedrijven gebruiken het ook in advertenties, op posters, spandoeken en andere offline communicatiemiddelen. Klantenvertellen kan hierbij adviseren. Het is wel belangrijk dat u er actief mee aan de slag gaat om er het maximale uit te halen.

Wat kost het?
NUVO-leden kunnen hier gratis gebruik van maken.

Hoe kan ik me aanmelden?
NUVO-leden kunnen zich hier eenvoudig online aanmelden. Telefonisch kan natuurlijk ook: 088-077 11 00. De NUVO controleert of u aan de lidmaatschapsvoorwaarden voldoet en geeft uw gegevens dan door aan Klantenvertellen. Zij nemen binnen 2 werkdagen contact op, maken een account en inloggegevens aan en helpen u op weg. Het systeem is zeer toegankelijk en makkelijk om mee te werken.