De Nederlandse optiekbranche heeft zich dit najaar voor het eerst gezamenlijk gepresenteerd op landelijke studiekeuzebeurzen. Onder de vlag van werkenindeoptiek.nl bundelen zelfstandige opticiens, ketens en optiekopleidingen hun krachten om jongeren te enthousiasmeren voor een carrière in de optiek.
De aftrap vond plaats op 26 en 27 september tijdens de Studiekeuzebeurs Zuid in Veldhoven. Met honderden geïnteresseerde scholieren – vaak samen met hun ouders – was de stand een groot succes. De branche kijkt ernaar uit om de komende maanden in de rest van het land nog meer jongeren te laten kennismaken met de veelzijdigheid van het vak.
Waarom deze campagne?
Het aantal mbo-leerlingen in Nederland daalt al jaren, wat ook effect had op de instroom bij de optiekopleidingen. Dankzij eerdere campagnes van werkenindeoptiek.nl is de dalende trend inmiddels gekeerd naar een lichte groei. Met deze gezamenlijke landelijke aanpak wil de branche die positieve ontwikkeling verder versnellen.
Wat biedt de optiek?
Tijdens de beurzen laten optiekbedrijven en opleidingen zien hoe breed het vak is. Jongeren ontdekken er de verschillende routes naar een loopbaan in de optiek: voltijd (BOL), deeltijd (BBL), werken-leren trajecten en instroom als verkoopmedewerker. Daarbij komen alle pijlers van de branche aan bod: techniek, zorg, fashion en commercie.
Agenda studiekeuzebeurzen 2025
· 3 & 4 oktober – Evenementenhal, Hardenberg (Noordoost)
· 28 & 29 november – Jaarbeurs, Utrecht (Midden)
· 12 & 13 december – Ahoy, Rotterdam (West)
Met deze gezamenlijke campagne laat de optieksector zien dat het vak toekomstbestendig is en volop kansen biedt aan jongeren met oog voor mensen, mode en techniek. Meer informatie: www.werkenindeoptiek.nl


