Corona en mondkapjes in de optiekzaak: veelgestelde vragen [update 7 december 2020]

Per 1 december 2020 ging de mondkapjesplicht in voor de winkel, dus ook voor de optiekzaak. Daarnaast kan in de optiekbranche niet in alle gevallen de 1,5 meter afstand gegarandeerd worden. Daarom heeft de NUVO een sectorplan opgezet. Dit sectorplan is onlangs aangepast. De meest recente versie kun je hier terugvinden. Daar waar eerst het advies was om mondkapjes te dragen is het nu omgezet in een verplichting. We zetten de veelgestelde vragen weer op een rij.

Veelgestelde vragen sectorplan/mondkapjes:

Mag je enkel een spatscherm/ faceshield dragen?
Nee, een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. 

Mag/moet de klant het mondkapje afzetten om de bril goed te kunnen afpassen?
Belangrijk is om 1,5 meter afstand te houden. Dan kan de klant zijn/haar mondkapje even afdoen. Vraag de klant om zelf de bril op te doen. Loop om de klant heen, houd 1.5 meter  afstand, vraag de klant zelf weer de bril terug te leggen zodat je zelf weer de bril kan oppakken. Vraag de klant, indien nodig, zelf de haren of oor opzij te doen zodat je de pasvorm achter het oor goed kunt bekijken. Reinig eerst de bril en pas vervolgens de bril aan. Desinfecteer de gebruikte gereedschappen (tangen, schroevendraaiers, etc.) na ieder gebruik van een andere bril.

Mag de klant het mondkapje afzetten om beter te kunnen zien hoe de bril staat?
Ja, de medewerker pakt een aantal brillen uit het rek op aanwijzen van de klant, of de medewerker legt de klant uit dat hij voor het passen een beperkt aantal monturen mag selecteren en deze mag plaatsen in een daarvoor bestemd bakje. Brillen die de klant gepast heeft, worden in een afwasbare bak verzameld om na het passen te kunnen worden gereinigd. Tijdens het passen mag de klant het mondkapje afdoen om deze vervolgens na het passen weer terug te plaatsen.

Moet het personeel ook het mondkapje ophouden als er geen klanten in de winkel zijn?
Aangeraden wordt om een mondkapje te dragen ook als er geen klanten in de winkel zijn. Dit laat zien dat je als werknemer het mondkapje serieus neemt. Bovendien kan niet in alle gevallen de 1,5 meter afstand onderling gehouden worden.

Kan ik als ondernemer een boete krijgen als mijn klant geen mondkapje draagt in mijn winkel?
Een ondernemer kan niet worden beboet als zijn klant geen mondkapje draagt. Over dit onderwerp was sinds de invoering van de mondkapjesplicht (per 1 december jl.) veel onduidelijkheid. Inmiddels is duidelijk; een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt ook niet beboet voor klanten die geen mondkapje dragen. De klant zelf kan daar uiteraard wel een boete voor krijgen.

Ook is het belangrijk dat de ondernemer de klanten actief wijst op de mondkapjesplicht en daar het deurbeleid op aanpast. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke communicatie op of rondom de winkeldeur, en ook het aanspreken van de klant bij het betreden van de winkel. Weigert de klant alsnog een mondkapje te dragen? Dan mag je als ondernemer de klant uit je winkel weren. En kiest de klant er voor om toch de winkel binnen te gaan, dan overtreedt hij daarmee de wet en kan hij daarvoor beboet worden. Dus zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt, kun je als ondernemer geen boete krijgen voor een klant die de regels niet naleeft.
(Bron: INRETAIL)

Mag ik het trilbad gebruiken?
Het gebruik van een trilbad is (voorlopig) niet aan te raden. Het kan een mogelijke verzamelbak worden van virussen of bacteriën. Daarnaast is een trilbad lastig te reinigen en ontsmetten.

Mogen we wel contacttonometrie, lensinstructies en Blephexbehandelingen doen, en zo ja- onder welke voorwaarden? 
In het sectorplan staat beschreven (artikel 8.9 en 9.9) dat fysiek contact niet is toegestaan zowel bij controle als aanpassing. Ook voor lensinstructies zijn deze artikelen van toepassing, de klant zal zelf de lens moeten hanteren.

Is het verstandig is om lensinstructies te doen, en zo ja, onder welke voorwaarden?
Bij de contactlenzen is fysiek contact niet wenselijk, zie artikel 8.9 en 9.9. De instructie doe je zelf met 1.5 meter afstand of je gebruikt een mondkapje, de klant zet de lens zelf op het oog. Wanneer de klant de lens niet uit het oog krijgt, gebruik dan handschoenen naast het mondkapje. Alles wat je extra doet om de veiligheid te optimaliseren, wordt aanbevolen.

Mag je weer koffie serveren?
De overheid heeft de horeca gesloten maar heeft niets gezegd over al dan niet koffiedrinken in een winkel. Probeer de indruk te vermijden dat de winkel gebruikt kan worden als een moment om koffie te drinken met de klant. Geen koffiebarretjes waar de klant zelf koffie kan pakken. Laat de klant zitten en houd afstand. Maak zelf de afweging. Bij een langdurig gesprek kan best wat aangeboden worden. Bij het alleen ophalen van een bril niet.

Meer lezen over corona
Wat te doen als je werknemer besmet is?
Moet ik het loon doorbetalen als mijn werknemer in quarantaine zit?
Het Sectorplan Optiek